piatok 13. mája 2016

Byť matkou je ten najkrajší dar, ktorý môže žena dostať. Byť mladou matkou znamená, že môžete milovať dlhšie. Milovať tak veľmi ako len matka dokáže. www.knihydetstva.sk

foto zdroj: internet

Kedysi jej čítala maminka, dnes ona číta svojim deťom - rozhovor s knihomiľkou Katkou

Včera sme hovorili s Naďou, ktorá čítava doma svojmu škôlkarovi. Dnes, sa stretávame s Katkou, ktorú som ako tak ako mnohé mamičky, stretla medzi milovníčkami kníh. A o tom, že Katka má skutočne veľký záber kníh a žánrov sa presvedčíte v našom rozhovore, na ktorý som sa ja veľmi tešila. Dúfam, že Vám urobí minimálne rovnakú radosť ako mne.
  1. Skús na chvíľu spolu so mnou zavrieť oči a skús mi povedať o knihe, ktorú si ako prvú pamätáš.  Ako vyzerala? O čom bola a čo bolo pre Teba na nej také fascinujúce, že v Tebe ostala dodnes? Jozef Pavlovič - Hádanky z lesa a lúky.
    Bolo to leporelo, kde boli veľké obrázky, a na každej strane krátka básnička vo forme hádanky, obrázok skrýval pointu. A to leporelo dodnes mám.

  2. Keď si spomenieš na svoje detské časy, kto bol tým rozprávkarom u Vás? Kto Ti čítal rozprávky a naopak, kto sa prikláňal k prerozprávaniu príbehov? Mama. Bola učiteľka v MŠ, a veľa času som trávila aj v jej triede, takže odtiaľ si
    pamätám dosť rozprávok, hlavne Sutejeva – Rozprávky o zvieratách, Bulatov – Div a
    zázrak, a aj Dobšinského rozprávky ... Ale čítala mi aj sestra.
  3. Aké boli Tvoje prvé kroky k vlastnému čítaniu?Od malička som s mamou a sestrou chodila do knižnice. Tú knižnicu a usporiadanie
    kníh si pamätám dodnes. Pri policiach s knihami boli červené taburetky, na ktorých som sedela a listovala si v detských knihách pokiaľ si mama a sestra vyberali svoje knihy.
  4. Bolo pre Teba čítanie zábavou alebo si čítala len pre to, že si musela?Čítala som, lebo som chcela. Každý piatok sa cez veľkú prestávku otvárala maličká školská knižnica (bola to len jedna miestnosť). Poobede bola otvorená asi do 14.30. A niekedy som si cez veľkú prestávku požičala knihu, po obede som ju prečítala, a kým som išla z družiny domov, tak som ju dočítala, a vrátila. Domov som odchádzala s ďalšou požičanou knihou.
  5. Kedy prišiel ten moment, že si si uvedomila, že čítanie je zábava a baví Ťa to? V škole asi druhá trieda. Dostala som knihu Mach a Šebestová od M. Macoureka a Adolfa Borna.
  6. Vedela by si povedať približné množstvo kníh, ktoré si prečítala? Ktorá kniha je Tvojou "srdcovkou"? Asi 1000 kníh. Sú roky kedy je horšie, a čítam menej, a sú roky, kedy sedím v knihách. Detská – Bela a Sebastián od Cecile Aubry, dospelácka Stephen King – Talizman
  7. Niekedy si čitateľ nesadne s autorom, stalo sa Ti to? Ak áno, ktorá kniha sa Ti skutočne ťažko čítala? Stalo, niekedy ma nezaujme kniha dejom, alebo je tak zlý preklad, že ju odkladám. Ak ma kniha po 100 stranách nezaujme, a dej sa nerozbehne, tak ju odkladám. Najťažšie sa mi čítali skriptá do školy :-D (matematika, dopravne siete).
    Z beletrie to bol Alexander Dubček/Rok dlhší ako storočie od Ľuboša Juríka. Knižka bola napísaná zaujímavo, ale bolo tam dosť mien, ktoré sa mi plietli.
  8. Máš doma 2 detičky. Čítate ste si spolu knižky? Aké knihy sú u Vás najviac čítané? Kedy si im začala čítať a aké boli ich prvé zoznámenia s knihami? Áno, čítame stále. Momentálne je to dobrodružná beletria. A knižky podľa toho, čo si vyberú, a čo ich zaujme. Takže raz čítame knižku o princeznách, a inokedy je to knižka o lietajúcom chlapcovi a jeho dobrodružstvách. Čítala som im od malička, najskôr to bolo len pozeranie obrázkov (rôzne leporelá – Polámal sa mravček, O macíkovi, aktívne knižky – V parku, Na záhrade, V izbe) , a prerozprávanie príbehu, čo tam je. Neskôr, keď boli starší, tak aj súvislejší text (Sutejev – Rozprávky o zvieratkách).
  9. Keby si mohla napísať akýkoľvek žáner jednou myšlienkou, o čom by táto kniha bola?
    O reálnych historkách z mesta, ktoré poznám.
  10. Aké vidíš výhody knihy oproti televízoru? Čo Ťa presvedčí o tom, že stráviš radšej viac času pri čítaní ako by si si pozrela film? Film nikdy nedokáže ísť tak do hĺbky ako kniha. Tak isto nedokáže opisom vyjadriť všetky udalosti a súvislosti ako je to v knihe. Podpora fantázie, predstavivosti, lepšie prežívanie príbehu s postavami.
  11. Aké je Tvoje najdôležitejšie kritérium pri výbere knihy?
    Zaujatie dejom, prečítanie obálky, autor, zaujímavé recenzie.
  12. Odporúčaš rodičom čítať svojim deťom? Ak áno, tak aké výhody v čítaní deťom vidíš? Určite áno. Stmelenie rodiny, pocit kľudu a pohody, keď počúvajú. Ak rodič pri čítaní intonuje, tak ho deti budú neskôr napodobňovať, keď sa samé naučia čítať. A keď si deti
    samé obľúbia čítanie kníh, a potom všetci ležíte pri sebe, a každý si čítate to svoje, a potom Vám deti rozprávajú o deji, a čo sa im v danom príbehu páčilo, a čo nie. Tak to je výborný pocit.
Katke ďakujem za rozhovor a Vy sa k nám pridajte. Pretože cieľom projektu #čítajmedeťom je tráviť ten krásny čas s našimi deťmi.
                                                 A čítať.











opäť súťažíme

Na FB sme opäť vyhlásili súťaž o pokračovanie pracovného zošitu

Hravé úlohy pre škôlkárov 2


Súťaž trvá od 13.05.2016 do 20.05.2016 do 23:00. Výherca bude vyhlásený 23.05.2016 na stránke FB a kontaktovaný cez internú poštu. Pre zapojenie do súťaže, musíte splniť všetky 3 podmienky a vek nad 18 rokov.